Tuesday, December 14, 2010

:: aku sejuk di China :: (episod 2.1)

bismillah ..
sampai lg ke episod seterusnya "lagenda budak ke China" .. haha .. ok2 .. hari kedua lawatan ke china jatuh pada hari jumaat ! yeahh .. bagi kaum lelaki yg masih teruna atau da kawin yg da baligh mesti la kne pegi solat jumaat kn ? woho0 ! arini jumaat tu sempat kitorg ikut solat jumaat di sebuah masjid di dongsi .. kire mcm klang la kt selangor .. hehe . tp alhamdulillah la hostel kitorg tu dekat je dgn masjid Dongsi lebih kurg 100meter je la ..


haaa .. ni la masjid Dongsi .. dari segi binanya sumenya bercirikan cina .. mase first time lalu depan ni ingatkn tokong .. rupenya masjid .. memang walla ! cantik !

mcm bese bile ak masuk tempat baru sume pndang aku mcm ? pndai .. mcm alien .. haha .solat jumaat aritu x rmai .. memang leh kire ngn jari je .. pnuh la 5 saf .. klu kt malaysia blimpah ruah .. smpai laluan wudhu' pn xcukup lg ntuk jemaah ..


ni la interior design dlam masjid yg sederhana tu .. superb kn ? aku masuk pn cm tnganga je .. cmne la dorang wat design ni .. adakah hanya sticker ataupun dorang ukir .. aku pn xpasti sangat pe material dye .. tp subhanallah .. memang cantik!

bangunan ni aku xpasti la pe .. mungkin minaret kot .. pe tu minaret? tunggu episod seterusnya .. hehe .


bangunan belakang ni aku teka jela .. bangunan ni tempat tinggal penghuni2 masjid ni .. cm imam, bilal sme2 la ..

haha .. ni la jadual waktu solat dorang .. memang simple n sempoi je .. lek je gne blackboard ngn kapur .. klu kt Malaysia da gne digital da .. canggih .. tp ni antik ! suke !

nak tau kitorg gi mane pas solat jumaat .. baca la episod pasni .. hehe .. wassalam ! :)

No comments:

Post a Comment