Tuesday, July 12, 2011

:: SeatBelt Kereta ::

Bismillah ..

Hari ini kita akan masuk balik kelas memandu .. So siap sedia-kan Otak dan Minda anda .. ngeh3 . Post kali ini akan jadi extra panjang sikit .. :)

Setiap hari aku dengar iklan pasal "Pandulah Berhati - hati, Ingat Orang Tersayang ", "Lampu Hijau Jalan, Lampu Kuning, Bersedia Untuk Berhenti, Lampu Merah, Berhenti ! " Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya .. Haha .

Tapi ada satu lagi nasihat yang aku selalu dengar dalam radio, tak pun Tele-vi-si-on .. "Pakai Tali Pinggang Keledar " Tapi kenapa aku minat yang ini ? sebab benda boleh ini di zahirkan .. Haha . Oke tak nak merepek panjang kita terus ke Bab 1 . :)

Tali Pinggang Keledar

Tahu tak anda ada 3 Jenis Tali Pinggang Keledar ? *mengikut kajian aku la . :)
Tali Pinggang Keledar fungsi-nya adalah untuk memberhentikan kita sama waktu dengan kereta berhenti masa Eksiden .. Ini dapat mengurangkan risiko kita terpelanting 4 hingga 5 kali ganda !
Kan selalu bila kereta berhenti kita pun cam nak terlajak ke depan kan ? ha macam tu la maksud dia .. Saintifik term Inertia . :)
Komplikated sungguh nak terangkan nih .. Haha .

1. Non Stretching Seatbelt

2. Stretching Seatbelt
3. Tak ada Seatbelt Langsung !


*sori-lah lukisan aku memang buruk yang amat .. :(

Okeh sambung cerita ! Tali pinggang keledar berfungsi untuk menyerap segala Tenaga Kinetik, dan mengikut Prinsip Energy - WOrk " Semakin panjang jarak untuk berhenti, Semakin kurang daya impak ".

Jadi dari dalam gambar tu, korang semua boleh nampak kot angka-angka yang tertera .. angka-angka tu semua aku amik hasil research dari laman web HyperPhysic .. Itu angka tak tipu punya .. Haha .

Okeh kawan - kawan , kita baru je panas badan lepas ini .. kita main Math2 sikit pulak .. ngeh3 .
Tunggu post lepas ini .

Kita kira berapa banyak DAYA yang dikenakan pada setiap pemandu di atas .. :))
*nak gi polish kalkulator jap ..

Assalamualaikum ..

No comments:

Post a Comment